Mukana muutoksissa
Leikki auttaa lasta sopeutumaan uuteen
Näin syksyisin,
koulujen ja päivähoitokuvioiden alkaessa, moni lapsi ja aikuinen on uuden
äärellä. Ekaluokan alku, uusi hoitoryhmä, eri opettaja kuin ennen, muutto
uuteen kotiin… muutoksia on monenlaisia, ja niihin sopeutuminen vaatii aikaa.
Erityisesti käsittelyaikaa ja tukea tarvitsevat lapset. Aikuisen on hyvä muistaa, että vaikka lapsi näyttäisi ulkonaisesti sopeutuvan hyvin, hänen sisällään on todennäköisesti uudesta tilanteesta aihetuvaa tunnemyllerrystä. Se saattaa aiheuttaa yllättäviä kiukkukohtauksia aamuisin tai iltaisin, riehakkuutta, joskus myös epämääräistä alakuloisuutta tai käpertymistä vanhemman kainaloon tavallista enemmän – jos siihen annetaan tilaisuus.
Erityisesti käsittelyaikaa ja tukea tarvitsevat lapset. Aikuisen on hyvä muistaa, että vaikka lapsi näyttäisi ulkonaisesti sopeutuvan hyvin, hänen sisällään on todennäköisesti uudesta tilanteesta aihetuvaa tunnemyllerrystä. Se saattaa aiheuttaa yllättäviä kiukkukohtauksia aamuisin tai iltaisin, riehakkuutta, joskus myös epämääräistä alakuloisuutta tai käpertymistä vanhemman kainaloon tavallista enemmän – jos siihen annetaan tilaisuus.
Miten tukea lasta muutosten keskellä?
Kaikkein
tärkeintä on antaa aikaa, kuulostella miltä tuntuu, olla yhdessä ja jutella, ja
touhuta niitä ihan tavallisia arjen puuhia, joita jokaiseen päivään kuuluu.
Rutiinit tuovat turvaa. Ruoka-ajat, nukkuma-ajat, kotihommat joita tehdään yhdessä,
se kaikki on lapselle tuttua, vaikka muuten olisi tapahtunut suurelta tuntuvia
muutoksia.
Isompi lapsi saattaa pystyä juttelemaan muutoksen aiheuttamista tunteista ja ajatuksista, ja on hyvä jos ehdimme kuunnella. Vaikka lapsen tunne tai havainto olisi yllättäväkin, ei sitä kannata torjua tai tyrmätä. Hyväksyntä mille tahansa tunteelle tuo lapselle sellaisen olon, että hänessä ei ole mitään väärin. Tunteiden hallintaa ja niiden käsittelyä lapsi vasta opettelee, ja siinä aikuisen tuki on arvokasta. Olisi hyvä myös ohjata lasta purkamaan tunteita sellaisilla tavoilla, jotka hänelle sopivat.
Leikki apuna sopeutumisessa
Yksi lapsen
luonnollisimmista tavoista käsitellä ja purkaa mitä tahansa tunnetta on luova
leikkiminen. Leikissä, jossa lapsi voi itse määritellä roolinsa ja sen, mitä
tapahtuu, hän saa kosketuspintaa sellaisiinkin tunteisiin, joita on vaikea
tunnistaa tai sanoin kuvailla. Varsinkin pienille lapsille, joiden sanallinen
ilmaisu ei ole vielä kovin kehittynyttä, leikkiaika on erittäin arvokasta.
Usein
lapsen leikkiaiheet liittyvät suoraan käsillä olevaan uuteen tilanteeseen. Ekaluokkalainen
saattaa laittaa nuket koulun penkille, nelivuotias opastaa pikkusiskoaan puhuen
uuden tarhatädin äänenpainoilla tai pakata lelunsa sohvalle “muuttoautoon”. Nämä
puuhat saattavat jatkua päivästä toiseen, muuttaen hiukan muotoaan, ja
vähenevät sitten, kun kyseinen asia on lapsen mielessä riittävästi käsitelty.
Leikin monet mahdollisuudet
Isommilla,
jo kouluikäisillä lapsilla, on heilläkin leikkimisen tarve. Jos aikaa ja
hyväksyntää vapaalle leikille löytyy, he kehittävät mitä mielikuvituksellisimpia
juonia leikkeihinsä. Heidän leikkinsä ei välttämättä ulkoa katsoen liity niin
paljon uuteen tilanteeseen, kuten koulun alkuun tai muuhun muutokseen. Se voi
sisältää kuitenkin sellaisia kuvioita, jotka auttavat jäsentelemään ja
ymmärtämään sosiaalisiin tiltanteisiin, ystävyyssuhteiden muodostamiseen tai
muihin haastekohtiin liittyviä alitajuisia tuntemuksia.
Joskus
leikki voi olla myös keino irrottautua ja keventää. Eilen takapihallamme oli
taikamaailma, jossa Harry Potter ystävineen (koululaiset) lentelivät luudillaan, ja lähimetsästä
löytyneellä ojalla ekaluokkalaiset veneilivät styroksinpalalla. Tänä aamuna
nelivuotias sai voimaa polkea päiväkotiin, kun kuvittelimme että pyörät ovat
vesiskoottereita joella. Leikki on jotakin, mikä tuo vastapainoa suorittamiselle
ja strukturoidulle toiminnalle. Se on parhaimmillaan vapaa, virtaava olotila,
jossa kaikki tuntuu mahdolliselta ja vaikeidenkin vastusten yli löytyy keinot
helpommin kuin muussa elämässä.
Annetaanhan
lapsille aikaa luoda leikkejään. Ollaan tukena, kun leikissä tulee pulmia:
niiden ratkaiseminen antaa arvokasta mallia siitä, miten elämässä muulloinkin vaikeista
tilanteista voi päästä yli. Ymmärretään se, että leikkimisen mahdollistaminen
on usein aikuisesta kiinni. Rajataan ruutuaikaa, vähennetään menoja ja
kiireitä, lisätään tavallista olemista. Joutilaisuudesta syntyvät luovimmat
leikit, ja niiden merkitystä lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle ei voi
liikaa korostaa.
Millaisia kokemuksia sinulla on uusista aluista ja niihin liittyvistä lasten leikeistä?
VastaaPoista